Communicatiestrategie

‘Klare taal. Vaste koers’. Dit is hoe ik aan deze campagne begonnen ben. Omdat ik het belang van duidelijke communicatie en een degelijke communicatiestrategie cruciaal vind. In tijden van sociale media is het immers absoluut noodzakelijk dat we onze boodschap zo helder en aantrekkelijk mogelijk kunnen overbrengen.

 

Het wordt christendemocraten vaak kwalijk genomen dat we ‘te genuanceerd’ zijn of dat we geen duidelijk standpunt durven innemen. Wijzelf weten dat dit absoluut niet klopt. De christendemocratie is radicaler dan men denkt. Het komt erop aan dit op een frisse en scherpe manier naar buiten te brengen. Christendemocratie 2.0 op ideologisch vlak, maar zeker ook op communicatief en strategisch vlak. Als voorzitter zal ik ervoor zorgen dat JONGCD&V met meer inhoud naar buiten komt. De geplande ideologische denkdagen, samen met de vernieuwde inhoudelijke werkgroepen, zullen hierin een eerste stap in zijn. De concrete voorstellen die we produceren moeten frisse elementen zijn en onze communicatie ondersteunen. Duidelijk communiceren on- en offline kan enkel met duidelijke content.

 

SCHERPER OP SOCIALE MEDIA

Dit brengt me meteen bij sociale media, een gebied waar CD&V relatief achterop hinkt. De partij heeft het moeilijk met onze boodschap te vertalen naar deze nieuwe media. Wie klapt nog een Facebookpost uit om de volledige tekst te lezen? Wie leest verder dan de titel van een artikel? Sociale media dwingen ons om de boodschap zo kort mogelijk te houden. Toch hoeft dit niet te betekenen dat wij alle nuance moeten opgeven. Snackable content wil niet zeggen dat deze niet onderbouwd hoeft te zijn. We zijn toch nog altijd christendemocraten. Wel betekent het dat de boodschap zullen moeten aanpassen aan het doelpubliek en het medium. Met JONGCD&V moeten we het goede voorbeeld tonen, zodat we jongeren kunnen winnen voor ons verhaal. Veel jongeren consumeren vandaag het nieuws exclusief via sociale media. Het spreekt dus voor zich dat we deze boot niet mogen missen.

 

GOEDE COÖRDINATIE

De online aanwezigheid van JONGCD&V is de laatste drie jaren sterk gegroeid, en dat volledig organisch. We zijn zeer actief op Facebook, Twitter en Instagram, onder meer door Internationaal Secretaris, Adeline Bouché, en Bureaulid, Lore Baeten. Naast onze publieke Facebookpagina, hebben we ook een Facebookgroep enkel voor tsjeven. We hebben uiteraard nog altijd een eigen website, ons online magazine ‘Radikaal’, en zijn vorig jaar met een podcast gestart. Binnenkort zijn we zelfs te vinden op YouTube, wat een initiatief is van Bureaulid Herman Quintelier. Sinds kort hebben we zelfs TikTok! Toch wel een medium waarvan ik vermoed dat de Heist-op-den-Bergse schone, Eva Van Noten, ergens voor iets tussen zit.

Met andere woorden, JONGCD&V is aanwezig op verschillende kanalen en doet dat ook zeer goed. Dat neemt niet weg dat er altijd ruimte voor verbetering is.

 

Hoewel tot nu toe het beheer van de sociale mediakanalen zeer goed verliep, meen ik dat we best een communicatiegroep maken om de coördinatie en uitwisseling van ideeën vlotter te doen verlopen. Elk kanaal wordt namelijk apart beheerd door de respectievelijke verantwoordelijke. Door de uitbreiding van onze kanalen wordt het belangrijker om snel en correct af te stemmen. In het verleden hing de activiteit van bepaalde media te veel af van wie het beheerde. Coördinatie is broodnodig, ook omdat we dan minder het risico lopen om stil te vallen. Maar hiervoor is ook een langetermijnvisie nodig. We stellen best een content calendar op, zodat we op regelmatige tijdstippen relevante content kunnen posten. Bovendien wil ik de communicatie completer maken. Met de bovenvermelde input van onze inhoudelijke werkgroepen, de concrete voorstellen die voortvloeien uit onze ideologische denkdagen, maar ook content vanwege onze jonge parlementairen, moeten we intensiever kunnen communiceren. De content calendar delen we uiteraard met onze lokale afdelingen, zodat ze steeds inspiratie hebben, maar toch de vrijheid hebben om eigen accenten te leggen.

 

TRENDSETTER

We moeten zorgen dat we opvallen in het sociale medialandschap. Een concreet voorstel is dat we GIF’s ontwerpen, met bijvoorbeeld het Tsjeef-schild als basis, die gebruikt kunnen worden in story’s op Instagram. Voor speciale gelegenheden, zoals een JONGCD&V-congres, moet er een aparte GIF ontworpen worden die qua stijl past bij de lay-out van het congres.

 

TRAININGSSESSIES

Niet alleen het nationale niveau moet sterk staan op sociale media. Onze provinciale en lokale afdelingen zijn ook online te vinden en verdienen bijgevolg adequate ondersteuning. Maar ook individuele leden moeten wegwijs geraken in het sociale-medialandschap. Ik wil hiervoor online vormingssessies voorzien, zodat onze leden hun vaardigheden kunnen versterken en uitbreiden op een moment dat voor hen past. Deze sessies moeten verder gaan dan hoe je een mooie visual maakt. Wat heb je aan een mooie visual als hij niet wordt opgepikt? Er moeten buiten sessies die de beginselen aanleren, ook diepgaande sessies worden aangeboden voor gevorderden, waar er bijvoorbeeld wordt ingegaan op de algoritmes die Facebook en Instagram hanteren.

 

Klare taal. Vaste koers. Ook online.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.